I tisdags, 17 maj, hade Stadsbyggnadskontoret (SBK) ett så kallat samrådsmöte i Bromma gymnasium angående två byggprojekt runt Stora Mossens IP. Uppskattningsvis 150 närboende kom till mötet och många var mycket upprörda. SBK planerar att bygga sammanlagt 130 nya bostäder vid Idrottsplatsen (Nyängsvägen/Västerled, samt Västerled/Koltrastvägen). Vad få av de närvarande visste var att SBK dessutom planerar att bygga ytterligare 130 bostäder längs Stora Mossens backe, bara några hundra meter därifrån. Sådan är strategin: dölj helheten och splittra opinionen. Så här går det till:
Politikerna går till val på att att bygga 15 000 nya bostäder i Stockholm. Betongalliansen inkluderar alla partier från M till V (när det gäller Brommas Trädgårdsstad är det endast MP som har reserverat sig). SBK får i uppdrag att ta fram exploaateringsförslag, men de överlåter ofta åt exploatörerna att göra konsekvensutredningarna. Sen presenterar SBK:s tjänstemän ett beslutsunderlag som kan vara både missvisande, bristfälligt och felaktigt. Stadsbyggnadsnämnden (politikerna) beslutar. I fallet Stora Mossen, menar SBK (= byggföretagen), behövs ingen trafik- och miljöutredning. Statistiken som bifogas är från 2002! Är det någon som tror att trafiken har stått stilla sen 2002? Varför döljer man att Ulvsundaplans luft är Stockholms sämsta? Till och med Hornsgatan har bättre värden. Vi som bor i området känner inte igen oss i SBK:s verklighetsbeskrivning!
VTF försöker kartlägga alla planerade exploateringar från Alvik till Nockeby. Listan är lång. Läs här.Trädgårdsstadsföreningen, pågående planärenden Hjälp till att komplettera listan. Mejla till info@vasterleds.se
Se även SBK:s karta Västerled Samrådsmöte 2011-05-17 sid 4-5 och hela SBK:s PM för detaljplaneändringen för Stora Mossens IP Västerled Samrådsmöte 2011-05-17 hela
Vi som har sökt oss till förorten för att inte bo i den urbana staden, körs över av exploatörernas affärsintressen. Även staden, och stadens politiker, säljer ut marken som var avsedd som grönområden. Inte står byggföretagen i kö för att bygga nytt längre ut. Men här, i Trädgårdsstaden, går det att bygga dyra och lönsamma bostadsrätter.
Trädgårdsstaden är hundra år gammal. Vi vill kunna lämna över den till kommande generationer.
Christian Reimers